فروش پایان معامله نیست ، آغاز یک تعهد است !

راهنمای خرید حافظه SSD اینترنال

بازدید: 1,127 بازدید

 

با پیشرفت سریع و روزافزون تکنولوژی و دنیای کامپیوتر، تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات، تعاریف جدیدی از ظرفیت و سرعت را ارائه کرده اند؛ به طوری که روزانه شاهد پیشرفته تر شدن و افزایش تنوع آنها هستیم.χρυσσες πλατφορμες

حافظه های SSD، جدیدترین ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات در کامپیوترها و لپ تاپ های امروزی هستند که در مدل ها و ظرفیت های گوناگون تولید و عرضه می شوند. SSD ها، به خاطر سرعت بسیار بیشتری که نسبت به HDD ها دارند، گزینه های بسیار مناسبی برای افزایش سرعت و عملکرد کامپیوترها و لپ تاپ ها هستند.napihljivi fotelj merkur

اگر قصد خرید حافظه SSD دارید، پیشنهاد می کنیم تا آخر این مقاله با ما همراه همراه باشید تا با بررسی فاکتورهای مهم و تأثیرگذار، بتوانید بهترین و مناسب ترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه قصد داریم ابتدا به تعریف SSD ها بپردازیم. سپس، مدل های مختلف آن را بررسی کرده و ویژگی ها و تفاوت های آنها را بیان کنیم. در انتها نیز با معرفی چند نمونه از بهترین و پرفروش ترین SSD های بازار، شما را راهنمایی خواهیم کرد تا بهترین و مناسب ترین SSD از برندهای مختلف را انتخاب و خریداری کنید و از سرعت بالا و امکانات مختلف آن بهره مند شوید.

SSD چیست؟

حافظه ssd

SSD ها، نوعی حافظه برای ذخیره سازی اطلاعات هستند که معمولاً با عنوان هاردهای SSD نیز شناخته می شوند که به کار بردن اصطلاح هارد برای این نوع حافظه ها اشتباه است.nike air zoom pegasus 36 w

SSD، مخفف Solid State Drive است که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات آن، بسیار بالاتر از HDD ها می باشد. SSD ها، بر پایه حافظه های فلش طراحی شده اند و عملکردی مشابه با مموری گوشی های موبایل دارند. SSD ها بر خلاف هارددیسک ها، عملکردی کاملاً غیرمکانیکی دارند و اطلاعات را مستقیماً در چیپ‌ ها ذخیره می‌ کند.

استفاده از حافظه های SSD، سرعت انجام کار های مختلف را به حداقل می رساند. با نصب سیستم عامل، بازی ها و برنامه های مختلف بر روی SSD، سرعت لود و اجرای آنها به طور چشمگیری بالا می رود و عملکرد کلی سیستم دگرگون می شود. تنها نقطه ضعف SSD ها، قیمت بالایی است که نسبت به HDD دارند ولی، سرعت بالایی که ارائه می دهند، قابل مقایسه با HDD ها نیست و به همین دلیل، ارزش خرید بسیار بالایی دارند و نیاز های مختلفی را جوابگو هستند.

انواع SSD کدامند؟

حافظه ssd

 

نکته ‌ای که قبل از خرید SSD باید به آن توجه کنید، فرم فاکتور آن است. فرم فاکتور، نوع، ظاهر و اندازه SSD را مشخص می کند و انتخاب SSD با فرم فاکتور مناسب، بستگی به مادربرد لپ تاپ یا کامپیوتر و نوع SSD قابل پشتیبانی توسط آنها دارد. امروزه، مدل های 2.5 اینچی SATA و M.2 PCIe و M.2 SATA، سه فرم فاکتور مرسوم SSD ها هستند که هرکدام ویژگی هایی دارند و می توانند سرعت های مختلفی را ارائه دهند. امروزه، محبوب ترین و متداول ترین نوع SSD، مدل‌ 2.5 اینچی SATA است که توسط اکثر کامپیوترها و لپ تاپ ها پشتیبانی می شود.

SSD های  2.5 اینچی SATA

SSD های 5/2 اینچی SATA

این نوع SSD ها، از جمله محبوب ترین و پرفروش ترین SSD های بازار هستند که قیمت کمتری نسبت به سایر SSD های هم ظرفیت با فرم فاکتورهای دیگر دارند. اس اس دی های 2.5 اینچی امروزی، از رابط اتصال SATA 3 برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند. رابط SATA 3 قادر است اطلاعات را حداکثر با سرعت 6 گیگابایت در ثانیه انتقال دهد و استفاده از این رابط در SSD ها، سرعت بسیار بالایی را برای آنها به ارمغان می آورد.

کامپیوترهای رومیزی جدید، به راحتی از SSD های 2.5 اینچی پشتیبانی می کنند و جایگاه نصب آنها را دارند ولی، کامپیوترهای قدیمی به خاطر استفاده از HDD های 3.5 اینچی، جایگاهی برای نصب SSD ها ندارند و تلاش برای نصب آنها، کار دشواری است. البته، به لطف انواعی از براکت های مخصوص، می توان از SSD های 2.5 اینچی نیز در کامپیوترهای قدیمی استفاده نمود و از سرعت بالا و امکانات مختلف آنها بهره مند شد.

HDD هایی که در لپ تاپ ها مورد استفاده قرار می گیرند، فرم فاکتور 2.5 اینچی دارند و عموماً ضخامت شان 9 میلی متر است. برای استفاده از SSD های 2.5 اینچی در لپ تاپ ها که امروزه ضخامتی 7 میلی متری دارند، ممکن است با مشکل مواجه شوید. برخی شرکت های سازنده نظیر ADATA، در اکثر مدل های محصولات خود، نوعی براکت برای افزایش ضخامت قرار می دهند که می توانند این مشکل را به راحتی حل کنند.

SSD های M.2 PCIe

حافظه ssd m.2

 

با پیشرفت تکنولوژی چیپ های NAND به کار رفته در SSD ها و سریع تر شدن آنها، رابط های SATA 3 جوابگوی سرعت بالای انتقال اطلاعات چیپ های جدید نیستند و محدودیت هایی دارند. پروتکل NVMe که انقلابی جدید برای دست یابی به سرعت های بالاتر در حافظه های فلش به حساب می آید، امکان استفاده از درگاه های پر سرعت نظیر PCIe یا همان PCI Express را ممکن کرده است. پروتکل NVMe می تواند اطلاعات را حداکثر با سرعت 32 گیگابیت در ثانیه از طریق درگاه های PCIe انتقال دهد که تقریبا 5 برابر بیشتر از SATA 3 می باشد.

درگاه PCIe، شامل نسل های مختلفی است که هر نسل آن، حداکثر سرعت قابل انتقال را مشخص می کند. امروزه، از درگاه های PCIe نسل سوم و چهارم در کامپیوتر ها و لپ تاپ ها استفاده می شود و اکثر SSD های M.2 PCIe با آنها سازگار هستند. نرخ سرعت این نوع SSD ها، به صورت ضریبی عددی به همراه X در کنار نسل درگاه PCIe بیان می شود؛ مثلا PCIe Gen3 X4 یا PCIe Gen4 X4

SSD های PCIe امروزی، در سه اندازه 22×40 و 22×60 و 22×80 میلی متر تولید می شوند که مدل های کوچک تر، معمولاً ظرفیت و سرعت کمتری نسبت به مدل های بزرگ تر دارند. مادربردهای کامپیوترهای رو میزی، اکثراً از هر سه مدل پشتیبانی می کنند ولی مادربرد های لپ تاپ ها، معمولاً تنها از یک مدل پشتیبانی می کنند. بنابراین، قبل از خرید این نوع SDD ها برای لپ تاپ خود، حتماً باید از بهره مندی لپ تاپ تان از درگاه PCIe و همچنین سایز قابل پشتیبانی آن اطمینان حاصل کنید.

SSD های M.2 SATA

حافظه ssd m.2

این نوع از SSD ها، از نظر ظاهری و ابعاد، مشابه اس اس دی های M.2 PCIe هستند ولی، سرعتی که ارائه می دهند، مشابه SSD های 2.5 اینچی SATA می باشد. تنها تفاوت ظاهری که SSD های M.2 SATA با انواع M.2 PCIe دارند، نوع کانکتور آنها می باشد که با یکدیگر متفاوت هستند و به راحتی می توان آنها را تشخیص داد.

کدام نوع SSD را باید خریداری کرد؟

حافظه اس اس دی

 

اگر مادربرد کامپیوتر و یا لپ تاپ تان هم از درگاه SATA و هم از درگاه M.2 PCIe پشتیبانی می کند، بهتر است از SSD های M.2 PCIe استفاده کنید؛ چون سرعت بسیار بالا تری نسبت به مدل های 2.5 اینچی SATA دارند. البته، باید توجه داشته باشید که SSD های 2.5 اینچی SATA، قیمت کمتری دارند ولی، سرعت بالای مدل های M.2 PCIe، ارزش هزینه کردن دارد. SSD های M.2 SATA و 2.5 اینچی SATA، تفاوت چندانی از نظر سرعت با یکدیگر ندارند که برای صرفه جویی در هزینه ها، می توانید از مدل های 2.5 اینچی SATA استفاده کنید.

چه ظرفیتی برای استفاده های گوناگون مورد نیاز است؟

 

SSD های 5/2 اینچی SATA

از آنجا که امروزه تکنولوژی ساخت حافظه های SSD پیشرفت زیادی کرده است، قیمت تمام شده آنها نسبت به گذشته کمتر شده است اما با این وجود، هنوز گران تر از HDD های هم ظرفیت خود هستند. SSD ها، در مدل ها و ظرفیت های گوناگون تولید و عرضه می شوند و بسته به نیاز هایی که دارید، می توانید مناسب ترین مدل را خریداری کنید. در ادامه، تعدادی از رایج ترین ظرفیت هایی که SSD ها دارند، آورده شده است که با بررسی آنها، می توانید مدل دلخواه خود را انتخاب کنید.

SSD های 120 تا 128 گیگابایتی، از ارزان ترین SSD های موجود در بازار هستند. سعی کنید تا حد ممکن از خرید SSD هایی با این ظرفیت پرهیز کنید؛ چون پس از نصب ویندوز و برنامه های مورد نیاز، تقریباً کل حافظه آنها پر می شود و دیگر فضایی برای ذخیره سازی اطلاعات شخصی در دسترس نخواهید داشت.

SSD های 240 تا 256 گیگابایتی، فضای بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهند که تا حدودی جوابگوی استفاده های مختلف هستند؛ با نصب ویندوز و برنامه های مورد نیاز و همچنین تعدادی بازی محدود، مقداری فضا نیز برای ذخیره فایل های شخصی خواهید داشت.

SSD های 480 تا 512 گیگابایتی، برای استفاده های شخصی و روزمره بسیار مناسب هستند که قیمت تقریباً مناسبی هم دارند. با تهیه این SSD ها، خیال تان از بابت داشتن فضای کافی برای استفاده های مختلف راحت خواهد بود.

با خرید SSD های 1 ترابایتی، خیال تان از بابت داشتن فضای کافی برای نصب بازی ها و برنامه های مختلف و همچنین ذخیره سازی انواع فایل های شخصی، فیلم و سریال و… راحت خواهد بود. باید توجه داشته باشید که این نوع SSD ها، اکثراً قیمت بالایی دارند و ممکن است هزینه زیادی را روی دست تان بگذارند.

SSD هایی که ظرفیت شان بیشتر ار 1 ترابایت است، برای استفاده های شخصی مناسب نیستند؛ چون هم قیمت بالایی دارند و هم نیازی به این همه فضا برای کار ها و استفاده های شخصی و روزمره نیست.

سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی و تصادفی چیست و چه اهمیتی دارد؟

یکی از فاکتورهای مهم در سنجش قدرت و عملکرد SSD ها، بررسی عملکرد ترتیبی و تصادفی آنها می باشد. عملکرد ترتیبی، بیان می کند که SSD مورد نظر، با چه سرعتی می تواند اطلاعات مختلف را ذخیره (نوشتن) و یا پردازش کند (خواندن). هر چه مقدار این دو پارامتر بیشتر باشد، SSD مورد نظر سرعت بالاتری دارد.

همچنین، بحث عملکرد تصادفی مطرح است که مشخص می کند SSD مورد نظر، کار های مختلف و همزمان نظیر نصب برنامه ها و بازی ها (نوشتن) و مشاهده فیلم (خواندن) به صورت همزمان را با چه سرعتی انجام می دهد. بالاتر بودن مقدار این دو پارامتر در SSD ها، نشان دهنده عملکرد و قدرت بالا تر آنها می باشد.

بهترین و پرفروش ترین SSD های بازار

 

+ SSD اینترنال 500 گیگابایت Samsung مدل 980 PRO NVMe M.2

  • فرم فاکتور : M.2 PCIe
  • رابط اتصال : PCIe Gen4 X4
  • میانگین طول عمر (MTBF) : 1500000 ساعت
  • عمر مفید بر حسب میزان رایت (TBW) : 300 ترابایت
  • سرعت خواندن ترتیبی اطلاعات : 6900 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن ترتیبی اطلاعات : 5000 مگابایت بر ثانیه

+ SSD اینترنال 500گیگابایت Samsung مدل EVO PLUS 970 NVME

  • فرم فاکتور : M.2 PCIe
  • رابط اتصال : PCIe Gen3 X4
  • میانگین طول عمر (MTBF) : 1500000 ساعت
  • عمر مفید بر حسب میزان رایت (TBW) : 300 ترابایت
  • سرعت خواندن ترتیبی اطلاعات : 3500 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن ترتیبی اطلاعات : 3200 مگابایت بر ثانیه

+ SSD اینترنال 500 گیگابایت Gigabyte مدل AORUS GP-ASM2NE6500GTTD

  • فرم فاکتور : M.2 PCIe
  • رابط اتصال : PCIe Gen4 X4
  • میانگین طول عمر (MTBF) : 17700000 ساعت
  • سرعت خواندن ترتیبی اطلاعات : 5000 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن ترتیبی اطلاعات : 2500 مگابایت بر ثانیه

+ SSD اینترنال 1 ترابایت Adata مدل XPG GAMMIX S70 BLADE M.2

  • فرم فاکتور : M.2 PCIe
  • رابط اتصال : PCIe Gen4 X4
  • میانگین طول عمر (MTBF) : 2000000 ساعت
  • عمر مفید بر حسب میزان رایت (TBW) : 740 ترابایت
  • سرعت خواندن ترتیبی اطلاعات : 7400 مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن ترتیبی اطلاعات : 5500 مگابایت بر ثانیه

جمع بندی

SSD های 5/2 اینچی SATA

گرچه HDD ها پیشرفت زیادی نسبت به گذشته کرده اند و پر سرعت تر شده اند ولی، استفاده از حافظه های جدید SSD، به امری ضروری در کامپیوتر ها و لپ تاپ های امروزی تبدیل شده است. SSD ها که امروزه در مدل های مختلفی از نظر ظاهر و ظرفیت عرضه می شوند، برای کاربری های مختلف نظیر خانگی، اداری، گیمینگ و… مناسب هستند. قبل از خرید SSD، باید نیازهای مختلف خود را در نظر بگیرید و مشخص کنید که به چه مقدار فضا برای اطلاعات مختلف خود نیاز دارید تا بتوانید مناسب ترین SSD را انتخاب کنید. همچنین، انتخاب فرم فاکتور مناسب، بستگی به پشتیبانی مادربرد کامپیوتر یا لپ تاپ شما دارد و باید حتماً به آن توجه داشته باشید تا خرید خوب و لذت بخشی را تجربه کنید.

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت